skoning

så var det dax för skoning igen, jag var uppe tidigt så att jag skulle hinna rida innan hovslagaren skulle komma, och kom tillbaka i god tid, tvättade benen och hovarna på henne, och var klar prick till kl 11 när hovslagaren skulle komma.
men han kom inte då.. så vi väntade... vid halv tolv var gazira så uttråkad så jag gick ut och gick med henne. kvart i tolv ringer hovslagren och säger att det hade kört ihop sig med en annan häst men att han är på väg.
kl 12:20 kommer han äntligen.
han skodde först gazira fram och hon stod så snällt utan att rycka åt sig hovarna, han verkade sen bakhovarna och hon stod fortfarande jätte snällt. då bestämmer vi oss för att det får vara nog så, jag vill inte att hon ska förknippa skoningen med bråk, utan att hon ska tycka att det är helt okej.  så nu får hon bli halvskodd tills det går så bra att hon kan stå helt avslappnad.
och eftersom hon har otroligt bra hovkvalité så tyckte varken jag eller hovslagaren att det gjorde något att hon går barfota bak. och än så länge har vi ju inte nå halt här "peppar peppar"
men om hovarna skulle slitas så att jag behöver sko henne, eller om det blir isgata, så får vi testa att ge henne lugnande.

även om hon inte fick några skor bak så tycker jag att det känns jätte bra att hon uppförde sig och slod snällt under framskoningen och verkningen.
Jag tror att en del i det här problemet är nya stallet, hon är alltid lite orolig när hon står på gången där. hoppas att hon kommer bli lugnare när låtsas mamma bricha kommer dit om en månad.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0