hopptävling

Idag var det dax för hopptävling på lindenäs, hade planerat att vara med i 60cm clear round och 80 cm med bedömning med Gazira, men gazira hade inte några som helst planer på att åka på någon hopptävling, efter en halvtimmes kämpande med lastningen orkade jag bara inte mer. Släppte ut henne i hagen och tog och lastade in Bricha istället och åkte med henne till tävlingen.
Och fast vi knappt har tränat någonting alls, bara enstaka hinder dom senaste månaderna, och förmodligen inte en bana på två år. Men hon blev överlycklig, sprang in i transporten och hoppade helt fantastiskt och vad felfri båda klasserna, men eftersom hon är tant och dessutom otränad så fick hon bara hoppa 40cm och 60cm även om hon nog gärna hade hoppat 80cm
image108
image109
image110
image111
image112
image113
image114

sen när vi kom hem igen testade jag lasta Gazira igen, och vad tror ni? jodå hon gick rakt in utan att tveka en enda gång. sen gick jag ur transporten, stängde den och körde en liten sväng med henne, lastade sedan ut och kunde utan problem lasta in henne igen.
Förstår inte riktigt vart problemet ligger.

Kommentarer
Postat av: Pia Hagmar

Hej! (det är jag som äger Ginza, Gaziras storasyster)
Så irriterande att lastningen inte fungerar just när det behövs! Men kanske är det just det hon känner, att du verkligen, verkligen behöver få in henne i transporten - och då är det extra kul att krångla? Du kanske kan prova att låta någon annan lasta henne, någon som hon inte känner stressvibbar ifrån lika lätt? Alltså när du ska till/från tävling.

Jag hade en ponny som aldrig någonsin var svår att fånga i hagen - utom när jag verkligen hade bråttom/ville extra mycket att hon skulle uppföra sig. Som när en tidning skulle ta bilder av henne och fotografen hade ont om tid. Just då tyckte hon att det var hysteriskt roligt att retas med mig. Ögonen bara lyste av bus på henne. Däremot kunde fotografen, som hon aldrig sett tidigare, fånga henne ... (irriterande).
Bara ett tips. Du kanske också har en häst med underlig humor!
Mvh, Pia

2008-04-20 @ 18:53:49
Postat av: astrid

hej och tack för tipset, men tyvärr så har vi redan testat det och det har nog gått ännu sämre.
det är ju en aning irriterande när det går hur bra som helst att lasta henne 6 dagar i veckan men inte den sjunde när man ska iväg någonstans. men jag är medveten om att problemet mesta dels ligger hos mig, antagligen känner hon av att jag blir stressad och nervös.
mvh astrid

2008-04-20 @ 21:04:59
Postat av: Pia Hagmar

Ginza hälsar till lillasyster att hon ska skärpa sig!!!

2008-04-21 @ 13:31:51
Postat av: Anonym

Hoppas att hon lyssnar på sin storasyster, vore så mycket enklare om lastningen funkade också, då vore hon verkligen den perfekta hästen.

hur går det för er förresten? har ni varit ute på några tävlingar i år?

2008-04-21 @ 21:15:23
Postat av: Pia

Det går kanonfint för oss! Jag trivs löjligt bra med Ginza och jag tror allt att hon gillar mig med (det verkar så). Vi har varit på både hopp-och dressyrkurs + lite andra träningar.

En tävling har vi hunnit med. Då vann vi faktiskt LC:2 på 66,4% (nytt rekord för oss - och jag var SÅ nöjd). I LB gick hon egntligen bättre, men i galoppen blev hon plötsligt väldigt rädd för bokstaven E ... så det blev bara 59,6% efter de skutt&hoppen!

1:a maj ska vi tävla igen är det tänkt. Om vi inte blir bortlottade. Tänkte testa någon CR i hoppning snart. Sen i höst hoppas jag vara med i div 3 laget i dressyr.

Tack och lov är Ginza väldigt lättlastad. Hon bara traskar på, oavsett om det är släp eller lastbil. Däremot hoppas jag att hon snart inser att bokstäver utmed dressyrstaket INTE = FARA!!!

2008-04-22 @ 19:47:30
Postat av: astrid

vad kul att det går så bra för er.
Vad det gäller ridningen är jag mer än nöjd med Gazira, hon gör alltid sitt yttersta varesig det gäller dressyr, hoppning eller terräng.
men hon blir lite väl het efter hindrena i hoppningen men det hoppas jag snart lugnar ner sig. har lite planer på att kanske starta någon debutant fälttävlan till hösten men annars är det bara dressyrtävlingar inplanerade.
Idag har jag även kommit underfund med att om transporten står vänd mot stallet går hon alltid rakt in, men står den åt andra håller går det inte att få in henne. vilket ju är lite märkligt.
Vårat div 3 lag blev tyvärr inställt pga, skadade hästar, men jag rider tävlingarna individuellt istället. men i höst blir det div 2 lag iallafall.
Och om allt går som det ska så ska vi debutera LA 1 maj.
tyvärr så är konkurensen oerhört tuff på dom lokala här och man behöver har runt 70% för att placera sig, och dit är det nog en bit kvar, hon har lite problem med att länga på stegen.
Lycka till!

2008-04-22 @ 21:06:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0